Huvudprinciperna för att skydda personuppgifter som behandlas på Sisemo är följande:
- vi är transparenta med hur vi efterlever gällande dataskyddslagstiftning;
- vi begränsar insamlingen och behandlingen av personuppgifter. Vi samlar in, lagrar eller behandlar personuppgifter på annat sätt enbart när det är nödvändigt. Att begränsa insamlingen och behandlingen av personuppgifter är det bästa sättet att minska risken för att överträda dataskyddsreglerna;
- vi behandlar personuppgifter och känsliga personuppgifter endast om behandlingen har en tydlig legal grund;
- vi registrerar så få personuppgifter som är praktiskt möjligt för att uppnå ändamålet med behandlingen;
- vi informerar individerna om vilka personuppgifter vi samlar in och hur uppgifterna kommer att användas;
- vi lagrar personuppgifter på ett säkert sätt. Försiktighetsåtgärder ska vidtas för att skydda personuppgifter, t.ex. genom att införa säkerhetsrutiner som att begränsa åtkomsten enbart till en liten grupp namngivna Medarbetare, att införa tekniska begränsningar och individuella försiktighetsåtgärder, exempelvis enkla åtgärder som att ha ordentliga skärmsläckare installerade och att datorn låses när Medarbetaren lämnar skrivbordet;
- vi lagrar personuppgifter endast så länge som är nödvändigt för att uppfylla det på förhand definierade ändamål för vilket de samlades in eller kraven i svensk lag;
om det är troligt att vår behandling av personuppgifter kan utgöra en hög risk för individers friheter och rättigheter kommer vi att genomföra en konsekvensbedömning och, om så krävs, föreslå lämpliga säkerhetsåtgärder; - våra system och processer stödjer skydd för personuppgifter. Vi dokumenterar att våra system och processer fungerar som avsett; och
vid anlitande av personuppgiftsbiträden förpliktigas personuppgiftsbiträdet genom avtal, att skydda personuppgifterna.
Vems personuppgifter samlar vi in?
Vi samlar in dina personuppgifter eftersom du är vår kund eller för att vi har ett annat
affärsrelaterat samarbete.
Hur samlar vi in dina personuppgifter?
Vi kan samla in dina personuppgifter:
· direkt från dig, t.ex. när du eller ditt företag/arbetsgivare ingår ett avtal med oss som kund
eller (under)konsult, besöker vår hemsida, söker jobb;
· från andra källor, t.ex. affärspartners;
· via cookies (se nedan för mer information);
· från offentligt tillgängliga källor.
På vilka grunder samlar vi in dina personuppgifter?
De legala grunderna för behandling av dina personuppgifter är:
· fullgörande av ett avtal, t.ex. att tillhandahålla våra tjänster för vår kund eller få tjänster från
våra leverantörer;
· uppfylla skyldigheter som åläggs oss genom lagar och förordningar.
Varför samlar vi in dina personuppgifter?
Vi samlar in dina personuppgifter för följande ändamål:
· tillhandahålla våra tjänster;
· ta emot tjänster från leverantörer;
· administrera uppdrag;
· hålla ett kundregister;
· generera statistik om hur vår hemsida används och/eller analysera och förbättra vår
hemsida;
· rekrytering;
· uppfylla skyldigheter enligt lagar och förordningar.
Vilka personuppgifter samlar vi in?
De personuppgifter som vi kan behandla är bland annat följande:
· grundläggande information, t.ex. förnamn och efternamn (inklusive signatur eller titel); det
företag eller den organisation du arbetar för, din titel eller tjänst;
· kontaktuppgifter, t.ex. din e-postadress, postadress och telefonnummer;
· information relaterad till den utrustning du använder för att besöka vår hemsida, t.ex. en IP-adress
och information relaterad till ditt besök på vår hemsida;
· personuppgifter som tillhandahålls av eller för våra kunders räkning eller som genereras av
oss när vi utför tjänster för våra kunder;
· övriga personuppgifter kopplade till dig som du kan tillhandahålla eller som vi kan inhämta
i relation till ändamålen och baserat på den grund som beskrivs ovan.